The Byrds
1990年に発売された The Byrds のボックス・セットのブックレット(ライナー)の終わりに、TP は次のようなコメントを寄せています。
The Byrds 『Flyte ’65~’90』SRCS 6987-90
僕のバーズ/トム・ペティ
僕が思うにバーズは、ロックンロールの全歴史の中でもほんのひと握りしかいないオリジナル・サウンドのひとつを生み出した。エルヴィス・プレスリー、ザ・フー、チャック・ベリー、そしてのちにはレッド・ツェッペリンやラモーンズのように、バーズは後のポップやロックの大半に影響を与えるものを生み出した。
オリジナル・メンバーの誰ひとりとして、ロック畑の出身でないことを認識するのは重要なことだ。そういったところから彼らは、フロリダ州ゲインズヴィルにいた僕ら10代の未経験な若者を、フォークやジャズ、ブルース、カントリー、ブルーグラス、マドリガル風のハーモニーといった、もろもろの音楽に触れさせてくれた。”A Hard Days Night”に続くあの時代、バーズはアメリカ人が誇れるほとんど唯一のUSロック・グループだった。
しかし、それは昔のこと、今は今だ。もしも君がこれらのトラックを今回初めて買うのなら、この先何ヶ月も退屈せずにすむだろうし、また僕のように彼らの歌詞の一語一句まで知っている人であっても、やはり、同じようにあの心地よさに浸り、たぶん微笑みを浮かべることだろう。
(1990年 L.A.にて)
The Zombies
1997年に発売された The Zombies のボックス・セットに寄せたコメント。
ゾンビーズ 『ゾンビー・ヘブン』 VSCD-1427~30 (I)
FORWARD – まえがき
もし君が、60年代半ばに彼らが初めて登場した時にこの音楽を聴く幸運に恵まれなかったのなら、その魔法の真髄を知ることは決してないだろう。ある寒い朝、家のラジオから流れてきた「シーズ・ノット・ゼア」は、私と、疑うことを知らない私の弟に完璧な魔法をかけた。学校に行くために身支度を整えていた私たちは、これはゾンビーズの曲だ、とDJが言うのを聞いた。私は”当たり前さ。まさにゾンビーズって感じのサウンドだよな”と思った。弟が何を思ったかは知らない。
彼らの音楽は、天の大気だった。未知の世界からやってきたグルーヴと粗いヴェルヴェットの歌声。ジャズ、R&B、時にはカントリーさえもが、その中に溶け合っていた。卓越したハーモニー、超クールなベース・プレイ、寸分の狂いもなく刻まれる全てのビート。
1965年、私は”生きている”ゾンビーズを見た。ベース・プレイヤーのストラップにはあらいぐまの尻尾がぶら下がっていて、ロッド・アージェントは「サマータイム」で14歳の私には想像すらできないようなソロを弾いた。しかし何かすごいことがステージ上で起きているのだ、ということはわかった。ヒット曲しか知らないこんな若造たちを前に、これほど素晴しい演奏を見せる彼らに感銘さえ受けた。もし今の世の中にゾンビーズのようなグループが現われたなら、きっと世界を手中に収めてしまうだろう。
そんなわけで、もし君が当時体験できなかったとしても、今からその真に偉大な音楽に浸ることはできる。さらに私よりも若くして彼らの音楽を楽しむこともできる。でも私は逆の立場だったらよかった、とは思わない。だって昔も今も私は彼らの音楽に夢中だから。
何よりもクールだったゾンビーズは、今もクールだ。
トム・ペティ 1997
The Beach Boys
200年に再発された The Beach Boys の CD『Holland』に、TPがコメントを寄せています。
The Beach Boys 『Holland』 TOCP-65568
Much of this disc was intially recorded in Holland. However, resident genius and leader Brian Wilson did not make the trip. Brian was strugging with his much documented emotional and mental problems at the time, leaving the rest of the boys to share the composing and production chores that had almost always been Brian’s forte within the group. Happily for us they more than rose to the occasion and indeed Brian himself came through with two great songs, the first being the album opener, and now something of a classic number, Sall On, Sailor. With Bruce Johnston’s defection The Beach Boys added two South African musicians, Blondie Chaplin and Ricky Fataar, on guitar and drums respectively, into their permanent lineup.
It is Blondie takin’ the lead vocal here onSall On, Sailor. Dennis Wilson offers two compositions to this LP. The whimsical Steamboat and the romantic brother Carl.
It is fun to admire the different vocal timbre of The Beach Boys as they each sing lead throughout Holland. Al Jardine and Mike Love are both familiar sounds as they sing their composition California Saga. The group’s voices are all similar and distinctive at the same time making the lush harmonies, when they join together, all the more wondrous.
Not enough can be said about the greatness of Carl Wilson’s talent, never more obvious than in this LP. Carl co-produces every track here, and his vocal on his song The Trader is, well, something of a miracle. The Trader may be the best piece of work ever by a man who did many, many, great vocals. The Trader is the centerpiece to Holland and all these years later still leaves me with my mouth hung open when I hear it.
The sequence of tunes is beautifull, The playing shows The Beach Boys to be one of the U.S.’ strongest rock bands at this time. I saw this line-up in concert several times and the shows seemed not only contemporary, but perhaps a little ahead of us all.
Brian’s second offering Funky Pretty, again with Blondie singing lead, ends the album leaving the listener in a great place. When issued on vinyl way back when, the LP included an extra 7″ disc called Mt. Vernon And Fairway-A Fairy Tale, whici is just that, a fairy story with narration, written and composed by Brian Wilson. It is included in this CD package. Certainly nothing to do with Holland. One wonders why it was included with the original album. Listening to it, for me, is a little bit hard. At best I would call it “weird”.
But then these are the people and personalities who made that wonderful thing that was more than the sum of its parts. The Beach Boys.
Enjoy,
Tom Petty, 2000